FROZEN ACADEMY
Vernisáž v pondělí 26.11.2007 v 18.00 / večerem provede Josef Daněk / hudební doprovod AKKAMIAU.
ATELIÉR KRESBY NA FAVU V BRNĚ
Ateliér kresby pod vedením Josefa Daňka pracoval na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně v letech 2002 až 2007.
V průběhu první poloviny roku 2007 byla činnost ateliéru bez řádného projednání Akademický senátem a Uměleckou radou fakulty postupně zastavena. /Odvoláním vedoucího, odebráním prostor a direktivním převedením studentů do Ateliéru grafiky/.
O důvodech ani průběhu tohoto procesu neexistují žádné písemné dokumenty jen vzájemně si odporující ústní vyjádření děkana pronášená na různých jednáních a faktický stav likvidace ateliéru.
Tento proces, vedením fakulty označovaný jako „mražení“ , „hibernace“, „uspávání“, anebo v poslední době také „konzervování“ v současné době prochází etapou dodatečné legalizace a směřuje k oficiálnímu zrušení ateliéru.
FROZEN ACADEMY
Členové ateliéru znechucení právně neuchopitelným počínáním vedoucích představitelů fakulty došli k názoru, že jedinou variantou odporu může být cesta důsledné občanské poslušnosti, a rozhodli se přistoupit na děkanův nápad se zmražením a ujali se sami iniciativně řízení tohoto procesu.
Na podporu zmraženého ateliéru byla v červnu 2007 založena FROZEN ACADEMY neformální sdružení výtvarníků a teoretiků se sídlem v Brně, Leedsu a Larroque.
Sídlo Fa07 v Larroque
Autorem myšlenky na založení Frozen Academy je Prof. Kenneth Gordon Hay z Univerzity v Leedsu- Společně s Josefem Daňkem položil základ pro neformální sdružení FA07 a nabídli v něm automatické členství zmraženým českým studentům a rovněž jejich anglickým kolegům, kteří prošli brněnským ateliérem formou ročních stáží.
Podstatou fungování FA07 je možnost periodického rozmražování konzervované skupiny u příležitostí veřejných vystoupení.
Tato výstava je druhým vystoupením FA O7.
Zakládající členové před sídlem FA 07 v Larroque,
první členové FA07 v tajné pracovně na FaVU Údolní 19 místnost č.119.
AUTOŘI:
Radek Čák
Krajiny bez lidí
Formou artistní hry s historicky danými prvky se autor "Krajin bez lidí" ptá po významu krajiny v renesanční malbě a otevírá tak prostor k úvahám o velmi pozoruhodném tématu, totiž otázce, kdy a proč se krajina jako námět uměleckého díla stává skutečně samostatnou.
Stanislav Miller
Autorský stroj
Moderní doba , jejímž nápadným rysem je technický rozvoj přináší do výtvarného umění nejen nové technologie a materiály, ale také příbuzný způsob myšlení. Stanislav Müller při tvorbě svých objektů, často s jistou ironií , uvažuje o vztahu technického a uměleckého tvořivého myšlení.
David Fišer
Instalace
Různorodá tvorba Davida Fišera směřuje ve svých nejzajímavějších projevech k "socio-artové" manifestaci, v níž je estetickými prostředky komentována či atakována všední realita.
Autorovy instalace či rozměrné nástěnné "grafity" realizace upozorňují diváka na skryté souvislosti různorodých prvků běžné vizuelní reality.
Věra Adámková
Barbora /z cyklu Světice/
Robustní kresebná dikce Věry Adámkové vychází z osvobozující tradice Neue Wilde. Zajímavý rozměr dostává tam, kde autorka sahá po lyrických tématech a zejména po látkách odkazujících k folklorní písni nebo k inzitním , lidovým podobám křesťanské hagiografie.
Pavla Šindelková
En la casa de doňa Mercedes
Privátní imaginace Pavly Šindelkové kombinující záznamy autentických snů , stopy mystických souvislostí a odkazy k literárním dílům neuváděných autorů se hlásí o své místo na světě neokázalým způsobem. Po technické stránce se dosud spokojily s obyčejnou tužkou, tímto nejmilejším nástrojem přirozených snivců.
Petr Lorenz
Město
Práce postavené na estetické kvalitě vlastní linorytové nebo dřevorytové matrice se v už pomalu staly jakýmsi samostatným žánrem. Petr Lorenc úspěšně využil tento „graficko-ne-grafický“ postup při tvorbě rozsáhlého cyklu s námětem nočního města.
Jiří Pavlíček
Hráč
Kombinací komixového principu kreslení a autentických záznamů týkajících se hráčských zážitků spojených s konkrétními místy na mapě města nám Jiří Pavlíček v náznacích sděluje něco o tom, co probíhá uvnitř uzavřené skupiny náruživých hráčů . Pavlíčkova práce tak stojí mezi popisem sledovaného jevu a "tagovým" gestem hledající bytosti, odhodlaně usilující o komunikaci.
Andrea Braunová
studentka ateliéru Papír a Kniha
4xDeštník z Piccadilly Jaroslava Seiferta
Důsledné dodržení konceptuálních pravidel projektu umožňuje mladé autorce, aby se citlivě dotýkala složitých společensko politických kontextů platných v dobách, se kterými sama nemůže mít osobní zkušenost.
Marcela Mikulková
Ozdobná zranění
Nahota na digitálních tiscích Marcely Mikulkové nepůsobí příliš eroticky. Obrazy připomínají spíše policejní fotografie dokumentující oběti zvláštních zranění nejasného, snad niterného původu.
Aneta Valentová
Z cyklu "Symbolická zjevení"
Kombinace digitálních postupů a tradičního kreslení rozšiřuje technické a tématické možnosti současné narativní kresby. Stále výkonnější technika a pohodlnější uživatelské rozhraní umožňuje rozsáhlé manipulace všech obrazových parametrů avšak základem sdělení schopného skutečně zasahovat diváka bude vždy kromě nápadu také "člověčinou" poznamenané kreslení
Martina Nováková
Zrcadlový odlesk v okně
Rozměrné perokresby Martiny Novákové byly inspirovány podobou reflexních obrazů, které při každém pohledu z okna automaticky "odečítáme" z toho, co považujeme za viděné. Ve chvíli, kdy si člověk uvědomí neustálou polo-přítomnost těchto opomíjených vjemů, získává jeho vidění nový, metafyzický rozměr.
Josef Daněk
Sférický lyžař
Plastická výzdoba kazatelovy helmy představuje "Alegorii myšlenky snášející se shůry v podobě lyžaře". Skokan-myšlenka startuje z říše idejí, získává rychlost na můstku nad řečníkovým čelem a míří rovnou k posluchači, aniž by se na své cestě zdržoval zbytečným pobýváním v hlavě kazatele.